Ο δυσλεξικός μαθητής:

  1. Έχει νοημοσύνη φυσιολογική μέχρι πολύ υψηλή που χαρακτηρίζει όλες τις πλευρές της καθημερινής του ζωής
  2. Η συμπεριφορά του στο σχολείο και στο σπίτι δείχνει πως είναι πολύ πιο έξυπνος απ’ ό, τι φανερώνει η επίδοσή του στην ανάγνωση, στη γραφή και μερικές φορές στην αριθμητική
  3. Είναι το παρεξηγημένο παιδί που χαρακτηρίζεται συχνά σαν οκνηρό, κουτό, τεμπέλικο, ανυπάκουο κι αδιάφορο για σχολική μάθηση
  4. Είναι ο μαθητής που απογοητεύει και προβληματίζει το δάσκαλο/ τον καθηγητή/ το γονέα, τον εαυτό του τον ίδιο. «Γιατί άραγε οι συμμαθητές του κατανοούν με τόση ευκολία ορισμένα μαθήματα ενώ δε φαίνονται πιο έξυπνοι ή πιο εργατικοί ;»
  5. Τα συνηθισμένα συμπτώματα δυσλεξίας που μπορεί να παρουσιάσει το δυσλεξικό άτομο στην παιδική του ηλικία είναι ο Προφορικός Λόγος
  6. Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες λέξεις. ‘Έχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες
  7. Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις. Μιλάει κομπιαστά ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες λέξεις
  8. Έχει δυσκολίες στην εκτέλεση έργων που προϋποθέτουν προσανατολισμό στο χώρο ή στο χρόνο. Συγχέει το αριστερά -δεξιά, Βορρά -Νότο, χθες – αύριο. Δυσκολεύεται να διαβάσει σωστά το χάρτη ή να μάθει την ώρα
  9. Δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών , να πει τους μήνες με τη σειρά τους, ν’ αριθμήσει ζυγούς αριθμούς, να μάθει την προπαίδεια κ.ά.
  10. Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις, πηδάει σειρές. Συγχέει λέξεις που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά (δένω -μένω). Παρουσιάζει καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (χα αντi αχ) .Αντικαθιστά λέξεις με άλλες που έχουν παρόμοια ή ίδια σημασία (σκοτεινό αντί μαύρο). Συγχέει γράμματα κατά τον προσανατολισμό τους στο χώρο ή τη σειρά τους μέσα στη λέξη (δ,σ,ρ, κ.ά.)
  11. Μπορεί να διαβάζει κομπιαστά, να διαβάζει αργά ή ακόμα με άνεση αλλά να δυσκολεύεται στην κατανόηση του αναγνωστικού κειμένου. Η ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής σε θέματα ανάγνωσης και γραφής κυμαίνεται συνήθως σε χαμηλά επίπεδα
  12. Δυσκολεύεται ίσως ν’ αντιγράψει σωστά όσα βλέπει στον πίνακα ή μπορεί να ‘ναι πολύ αργός στην αντιγραφή, μ’ αποτέλεσμα να μεταφέρει ελλείπεις ή λανθασμένες τις οδηγίες του καθηγητή στο σπίτι
  13. Η δυσκολία του να μεταφέρει τις σκέψεις και ης ιδέες του πάνω στο χαρτί υπερβαίνει συχνά τα όρια της πνευματικής του αντοχής. Είναι υπερευαίσθητος στην κριτική έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση κι αποθαρρύνεται εύκολα

Να θυμάστε!

Καμία μελέτη ή και συζήτηση πάνω στις μαθησιακές δυσκολίες του φυσιολογικού εφήβου δεν μπορεί να αγνοήσει την υπερβολική οδύνη του δυσλεξικού μαθητή. Ο δυσλεξικός είναι αυτός που έχει περάσει ατέλειωτες ημέρες απελπισίας, αποθάρρυνσης κι απογοήτευσης. Για δέκα ή περισσότερα χρόνια, παλεύει μ’ ένα πρόβλημα στο οποίο αδυνατεί να βρει τη λύση που απαιτεί απ’ αυτόν το οικογενειακό και σχολικό του περιβάλλον.