Διαδικασία Αξιολόγησης

Σύμφωνα με τον νόμο, η διάγνωση πρέπει να γίνεται από πολυθεματική ομάδα. Αυτό σημαίνει ότι οι Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΕΕΑΕ) πιθανόν να ζητήσουν περαιτέρω πληροφορίες και από άλλους ειδικούς προκειμένου να υπάρχει πιο ολοκληρωμένη εικόνα του παιδιού. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, οι γονείς θα πρέπει να λάβουν γραπτώς την απόφαση της ΕΕΕΑΕ και ακολούθως, έχουν το δικαίωμα, εντός ενός μηνός, να την εφεσιβάλουν αν αυτή δεν τους ικανοποιεί.

Οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν (δωρεάν) αξιολόγηση για το παιδί τους είτε:

  • μέσω του σχολείου
  • απευθυνόμενοι άμεσα στις ΕΕΕΑΕ (Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) που βρίσκονται σε κάθε επαρχία
  • απευθείας μέσω της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας (ΥΕΨ) του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού
  • του δημόσιου τομέα (παιδονευρολόγους, κλινικούς ψυχολόγους ή παιδοψυχίατρους), νοουμένου ότι είναι δικαιούχοι δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης

Εναλλακτικά οι γονείς μπορούν να αγοράσουν υπηρεσίες, με το ανάλογο κόστος μέσω:

  • του ιδιωτικού τομέα: Οι ειδικότητες που κυρίως ασχολούνται με τις Μαθησιακές Δυσκολίες, είναι οι Σχολικοί/Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι, ή οι Κλινικοί Ψυχολόγοι. Είναι καλό οι γονείς να συμβουλεύονται να αναζητούν ειδικούς που είναι εγγεγραμμένοι σύμφωνα με τον περί Εγγραφής Επαγγελματιών Ψυχολόγων Νόμο

Οι ειδικοί χρησιμοποιούν εξειδικευμένα ψυχομετρικά εργαλεία-όργανα μέτρησης σε συνδυασμό με  πληροφορίες που συλλέγουν από διάφορες άλλες πηγές (π.χ εκτιμήσεις λογοπαθολόγων, παιδονευρολόγων, δάσκαλων, ιστορικό του παιδιού), προκειμένου να διαγνώσουν, με σχετική ασφάλεια, όχι μόνο αν το παιδί είναι δυσλεξικό αλλά κυρίως τις μαθησιακές ή/και γνωστικές δεξιότητες που υπάρχουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι χρήσιμο να αξιολογείται ένα παιδί ανιχνευτικά, δηλαδή, με στόχο να διαπιστώσουμε γενικά αν αναπτύσσεται κανονικά. Προφανής στόχος μιας ανιχνευτικής αξιολόγησης είναι να ‘εντοπίσουμε’ τις μαθησιακές καθυστερήσεις εν τη γενέσει τους, προτού αυτές εδραιωθούν και αρχίσουν να ‘διαχέονται’, να επηρεάζουν, δηλαδή, δυσμενώς και άλλους τομείς της ανάπτυξης. Συχνά η ανιχνευτική αξιολόγηση δε γίνεται από ψυχολόγους αλλά από άλλες ειδικότητες που ασχολούνται με τα παιδιά, για παράδειγμα, εκπαιδευτικούς, ειδικούς παιδαγωγούς ή λογοπαθολόγους. Αυτό γίνεται, απλά διότι αυτοί βρίσκονται κοντά στα παιδιά και μπορούν να αναγνωρίσουν άμεσα τα σημάδια του προβλήματος. Συνεπώς, πιθανόν να θέλουν να δουν με περισσότερη λεπτομέρεια αν όντως δικαιολογείται η παραπομπή ενός παιδιού σε ειδικό για ολοκληρωμένη αξιολόγηση. Συνήθως αυτά τα άτομα έχουν παρακολουθήσει κάποια επιμορφωτικά σεμινάρια και έχουν αποκτήσει γνώσεις στη χρήση κάποιων ανιχνευτικών εργαλείων (π.χ Αθηνά τεστ). Με τη χρήση τέτοιων ανιχνευτικών εργαλείων, γίνεται μια αρχική γενική εκτίμηση της κατάστασης. Η εύρεση στοιχείων δυσλεξίας, ΔΕΝ αποτελεί σε αυτή τη φάση διάγνωση. Αντίθετα, είναι μια ένδειξη ότι το παιδί θα πρέπει να τύχει περαιτέρω αξιολόγησης από ειδικό.